tisdag 23 oktober 2012

Svartsjuka





Satt och funderade lite på vår fiende Svartsjukan. Har googlat runt lite för att få fram lite om hur den framträder, vad svartsjukan kan leda till och vad Du/Ni kan göra för att hålla denna elaking borta.
I detta inlägg kommer jag att låna några texter/stycken för att få fram det hela på ett bra sätt. Kommer även länka till dessa sidor i slutet av inlägget för er som är intresserad av att utforska lite mer.



Ibland kan de där jobbiga känslorna komma. Ilande känslor i maggropen av att din partner funnit någon annan, eller att du kommer på dig själv med att ge honom eller henne svartsjuka blickar när han eller hon står och pratar med någon av det motsatta könet.
Varför är du svartsjuk – egentligen?


Svartsjuka är en känsla som kan vara svår att göra sig av med när du väl har drabbats av den. Det är inte lätt att helt plötsligt sluta känna något, bara för att ens partner säger att man inte borde vara svartsjuk. Känslan finns kvar ändå. Det man dock kan göra är att försöka bearbeta svartsjukan och komma underfund med varför man känner som man gör. Är det så att du har anledning till att faktiskt vara svartsjuk, eller kan det vara så att problemen ligger hos dig själv?

Svartsjuka är synonymt med dålig självkänsla

Många som lever i en parrelation har lätt att känna sig ensamma eller mindre självsäkra när deras partner är bortrest eller inte är vid deras sida i vissa situationer. Det kan bero på att personer med dåligt självförtroende ser förhållandet med sin partner som en trygghet i tillvaron där mycket annat kan kännas tungt eller obehagligt.


Har man låg självkänsla när man inleder ett förhållande kan man även ha det lättare för att känna svartsjuka i förhållandet. Man kan känna att man inte duger, att man inte förstår varför ens partner är med en, och att ens partner kommer lämna en så fort han eller hon hittar någon bättre. Det är känslor som dessa som också kan föda svartsjuka. 


Bättra på självförtroende och slipp de svartsjuka känslorna


Risken för att känna svartsjuka minskar om man känner sig trygg i sig själv och har en bra självkänsla. Att kunna vara ensam och fortfarande känna sig trygg och tillfreds visar på stark inre självkänsla och välmående.


Självförtroendet kan ibland variera från dag till dag. Ofta kan omständigheter utifrån påverka hur man känner sig, såsom alkohol eller kommentarer från kollegor eller vänner – men ofta har man i grunden antingen bra eller dåligt självförtroende, och det kan vara svårt att förbättra det på bara några dagar. Om du har dåligt självförtroende så försök att stå på dig och istället tänka positiva tankar om dig själv.


Försök att komma underfund med vad som kan ha bidragit till hur du känner. Är det personer i din närhet som trycker ner dig? Har det hänt något i ditt liv för länge sedan som du ännu inte lyckats bearbeta? När du har funnit grunden till varför du känner som du gör kan du börja bearbeta känslorna och i det långa loppet din återkommande svartsjuka.

Prata om din svartsjuka

För att råda bot på sin svartsjuka kan det första steget vara att prata ut om problemet. Berätta vad du känner och vad du känner svartsjuka över. Innan du pratar med din partner bör du även komma underfund med varför du har dessa känslor, och vad det är som triggar igång din svartsjuka.


I de allra flesta fall så ligger svartsjukan hos en själv, och man har oftast absolut ingenting att känna svartsjuka över. Om svartsjukan däremot skulle vara befogad så är det alltid bra att ha pratat ut om saken – och på så sätt även få veta vad din partner känner om saken.


Kom ihåg att svartsjuka alltid går att bota, hur tungt eller jobbigt det än känns. Det kan vara något man måste jobba på – men det går alltid, alltid över.


Insändare:


 Fråga: Hej!
Jag och min sambo har snart varit tillsammans i 3 år. Vårt förhållande har alltid varit turbulent men vi älskar varandra och han är mannen jag vill leva med resten av mitt liv.Jag vet att jag lider av en dålig självkänsla och att jag har ett stort bekräftelsebehov.Detta yttrar sig bland annat i svartsjuka. Min sambo har aldrig förstått mig när jag har försökt förklara att jag har en stor rädsla för att bli lämnad. Han menar på att jag, genom att visa och tala om min svartsjuka, direkt anklagar honom för att vara en otrogen bock som vill ha sex med allt på två ben. Min svartsjuka har resulterat i otaliga bråk där jag försöker förklara min rädsla för honom. Han känner sig då orättvist anklagad för saker han inte har gjort.Det går inte att ha en kommunikation med honom angående detta för han hamnar alltid i försvarsställning, vilket jag kan förstå. Våra svartsjukegräl uppstår inte lika ofta nu för tiden men de uppstår fortfarande och det sliter på vår relation. Jag har ett humör som svänger fram och tillbaka. I ena stunden kan jag vara glad för att i nästa stund bli sur och grinig för i princip ingenting.Han upplever detta som ett stort problem och han har svårt att hantera mina humörsvängningar och mår dåligt av mitt beteende. Han skyller våra problem på mig och tar aldrig något ansvar för sina egna handlingar gentemot mig.  Han är sur och grining tillbaka emot mig i flera dagars tid efter våra bråk och kallar mig för alla elaka saker han komma på. Då det är jag som startar bråken genom min svartsjuka och mitt varierande humör så tycker han ha sig rätt att behandla mig och säga elaka saker till mig utan att behöva be om ursäkt eller stå till svars för det.Varje gång vi bråkar så slutar det med att han gör slut med mig. Då ska vi sälja allt och dela upp alla möbler. Han säger att jag utsätter honom för psykisk misshandel och jag börjar undra om han har rätt. Jag blir ledsen och rädd när jag känner svartsjukan slå till. Då blir jag kort, dryg och otrevlig mot honom. Jag vill inte vara och bete mig så här men jag vet inte hur jag ska bli kvitt mitt beteende. Triggar vi varandra?Han har inget intresse i att stödja mig i mitt arbete med min attityd- och beteendeförändring. ”Man ska inte ha uppskattning och beröm för något som är självklart” säger han. Jag vet att jag tar till mitt beteende när jag vill ha hans uppmärksamhet, när jag tycker att han ger sin uppmärksamhet till någon som jag ser som ett hot mot vår relation (Detta är ju oftast inbillade fantasier i min svartsjukehjärna).Han får ont i magen av att inte veta vilket humör jag är på och är jag sur så tar han det personligt direkt. Misshandlar jag honom psykiskt? Hur ska jag göra för att sluta?


Nu vet vi hur svartsjukan verkar och hur vi även kan hjälpa oss själva bli kvitt den. Vissa är mer svartsjuk än andra och vissa känner ingen svartsjuka alls. Men nu när vi vet mer om hur den fungerar kan vi lättare få insikt med hur vi hjälper oss själva genom det. Är det vår egen självkänsla som spökar eller har du all rätt att vara orolig?
Jag har hört många tala om Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" och den har varit mycket givande. Vi är alla vackra och unika. Det finns endast EN av DIG och det ska du vara glad för.

Länge leve kärleken!


eDarling

Inga kommentarer: